LolaCooleChimp.reismee.nl

Tortuguero: het regenwoudparadijs

Hey Apen!

Niet gedacht dat Lola C

Cool
C vanuit het regenwoud haar reisverhaal zou kunnen uitsturen, maar zelfs hier hebben ze op 'n centraal punt een wifi-plek, ongelooflijk toch! Maar ik zal maar eens beginnen bij het begin: ons vertrek op zondagochtend in alle vroegte (06u00) uit San José. We worden opgehaald met 'n grote bus en we zijn niet de enigen. We doorkruisen San José om allerlei mensen met verschillende nationaliteiten op te halen uit hun hotels. Nou, we hebben heel San José wel gezien. Als we dan eindelijk de stad verlaten komen we al snel in prachtige natuur. Oh wat is 't schitterend groen hier in zoveel verschillende tinten. We rijden via het prachtige nevelwoud van het Parque Nacional Braulio Carrillo naar de opstapplaats van de boot die ons in een uurtje naar de Evergreen Lodge in Tortuguero brengt. En dan zit je dus midden in het regenwoud, waar de regen met bakken naar beneden komt als we rond 12u00 aankomen.

Die lodge is geweldig, all-inclusive met prima eten. Tussen de regenwoudvegetatie liggen huisjes op palen, onze kamers. En die zien er erg leuk uit van binnen. De huisjes hebben geen ramen maar horren zodat je constant omringd bent door junglegeluiden. De brulapen hoor je regelmatig, het klinkt als de brul van een mannetjesleeuw. Verder zijn hier kapucijnaapjes (brutaal & speels) en spidermonkeys. En natuurlijk de nodige hagedissen, kikkers, spinnen en allerlei boeiende insecten. Lola C

Cool
C vindt het bepaald niet saai hier, lekker klimmen in hele hoge bomen, schitterende palmsoorten en andere exotische planten. Enfin, het is hier dus paradijselijk mooi. De lodge heeft 2 restaurants, 'n bar en (heel belangrijk voor de menspubers, Lola C
Cool
C zal 't 'n worst wezen) 'n zwembad in de vorm van 'n schildpad.

Na aankomst in de lodge zijn we, na de lunch, naar het plaatsje Tortuguero gevaren. Gelukkigwas 't inmiddels opgehouden met regenen. Tortuguero ligt ingeklemd tussen de Rio Tortuguero en de Caribische Zee. Aan dit strand komen momenteel de groene zeeschildpadden 's nachts hun eieren leggen. Voor 'n bezoek aan dit dorp hadden we 1,5 uur de tijd, maar wij waren er wat sneller klaar mee. Laten we 't erop houden dat we dit dorp exotisch vonden! Wat wel opviel is, dat ze zelfs in dat rommelige dorp doen aan gescheiden afvalinzameling! Ecotoerisme avant la lettre! Na dit boeiende bezoek zijn we lekker gaan chillen en zwemmen. Lola C

Cool
C natuurlijk niet, die is niet op haar achterhoofd gevallen! Die had belangrijkere dingen te doen en ging met mensKees foto's maken voor haar reisblog. Na het diner lag het mensvolkje al snel in bed, lichten uit om 21u00 (jetlag), want vandaag moesten we weer erg vroeg uit de veren (05u00, gaap...). De hele nacht heeft het gestort van de regen, we zitten tenslotte in het REGENwoud van Tortuguero met 'n gemiddelde van 9.000 mm regen per jaar!

Met onze gids voor 2 dagen, Gabriel (ofwel Gabriel de Gids, geen familie van...), om half zes op de boot gestapt (eindelijk droog, wat 'n mazzel!) voor een tocht door de Tortuguero kanalen om wild te spotten. Voor het mensvolkje 'n déjà-vu: alsof ze weer aan het varen waren op de Kinabatangan in Borneo. Zo mooi! Het verschil zat 'm vnl. in andere vegetatie en het soort wild: andere apensoorten & vogels, miereneters, grote spinnen, verschillende hagedissoorten, kaaimannen enzo. Na het ontbijt in de lodge ging het mensvolkje wederom op pad. Deze keer wandelen met Gabriel de Gids door de tuin (lees jungle), waar we weer andere kleine dieren tegenkwamen. Bijzonder zijn de ieniemienie kikkertjes van ong. een vingernagel groot. We hebben een rode gezien en later vandaag gaan we op zoek naar de 'bluejeans frog', ook zo'n piepklein kikkertje. De mensmannen zijn inmiddels alweer op pad, die doen een zg. 'canopy tour'. D.w.z. tokkelen tussen de hoge bomen in de jungle. Lola C

Cool
C heeft hier nu even geen tijd voor. Heb tenslotte verantwoordelijkheden als reisverhalenvertelster, dus moet er even gewerkt worden. Morgen reizen we verder naar Puerto Viejo en zal ik op enig moment wel weer van me laten horen. Moet nog wel even melden dat de hele dag de zon heeft geschenen en dat is hier pure mazzel. Pura vida!

Dikke knuffel van Lola Coole

Chimp

Angela

Wat een geweldig mooie reis tot nu toe heerlijk om jouw verhalen te lezen bij het opstaan tot het volg mooie verhaal liefs vanuit warmond xxx