LolaCooleChimp.reismee.nl

Bribri: hola Lola

Hey Apen!

We zijn weer terug in het Totem Hotel in Puerto Viejo na ons tweedaagse uitstapje naar de Bribri indianen. En in alle onbescheidenheid kan Lola C

Cool
C jullie meedelen dat zij bij de familie Torres van de Bribri enorm in het pulletje is gevallen en nu een Bekende Bribri (BB) is. Maar laat ik maar weer bij het begin beginnen, nl. bij ons vertrek alhier vroeg in de ochtend (what's new), want om 08u30 werden we verwacht bij het supermarktje van Doña Maruja in het plaatsje Bambu. Nu kwam eindelijk de 4WD van pas op de onverharde weg met enorme waterpoelen, vet cool! Daar aangekomen werden we al opgewacht door de bootmensen, die ons in een smalle boot in 'n uurtje naar de Bribri indianen brachten. We voeren over de rivier Sixaola, die de natuurlijke grens met Panama vormt, dus we waren er heel dichtbij. Prachtig weer en een schitterende boottocht.

Bij de Bribri kregen we 'n hartelijk ontvangst van enige Torres-familieleden in het gasten 'restaurant' met heerlijke stukken pannekoek. En natuurlijk werd Lola C

Cool
C snel aan 'n aantal Bribri 's voorgesteld en viel dus direct in de smaak (ook niet nieuw hoor). Vanaf dat moment hoorde ik de hele tijd: 'hola Lola'! Na dit welkom gingen we naar het gastenverblijf om ons te installeren. Leuke cabana met een palmbladeren dak en een aantal kamers met badkamer! Op de open bovenverdieping kun je lekker chillen in hangmatten of op matrassen. In dit dorp wonen zo'n 300 mensen en er is zelfs 'n school. De huisjes liggen erg verspreid, dus je hebt geen idee wat hier aan mensen rondloopt. Het is er rustig en sereen. Bij de lunch werd direct gevraagd waar Lola was! Het regende, dus jullie begrijpen misschien dat Lola C
Cool
C er niets voor voelde om door die nattigheid te gaan, dus bestelde ze roomservice (lees kauwgomballen).

Na de lunch zijn de mensmannen gaan zwemmen in de rivier met onze gids Albín (ook lid van de Torresfamilie). Lola C

Cool
C bleef lekker in de hangmat met mensBetty, want aan zwemmen heb ik 'n broertje dood. Boekje lezen en natuurlijk mijn reisblog bijwerken, maar vooral genieten van de rust en de geluiden van de stromende rivier en de vogels. Ben er heel zen van geworden. De mensmannen kwamen enthousiast terug van hun riviertripje, want ze waren naar Panama gezwommen! Daarna kregen we uitleg over de cacaobonen en zijn we gaan helpen met het maken van de 'chocopasta'. De pasta werd gemengd met melk en vervolgens mochten we bananenschijfjes dippen in de chocolade. Nou, dat was smullen voor Lola C
Cool
C, haar favoriete maaltje! Net zoals bij de Iban (peper), krijgen de Bribri weinig voor hun cacaobonen (die gaan naar Spanje) en bananen (Duitsland). Geen fairtrade dus. Na de avondmaaltijd gaat iedereen hier met de kippen op stok. Wat moet je anders, er is geen electriciteit, dus geen licht, geen boek lezen, geen TV, geen Wii, geen niks! Dus ligt Lola C
Cool
C om 19u00 met mensBetty onder het muskietennet!

Om 'n uurtje of 5 hielden we het voor gezien en zijn de hangmat ingedoken om het licht te zien worden. Prima geslapen! Na een stevig Bribri ontbijt gaan we met Albín het dorp en de prachtige natuur verkennen. Deze mensen leven helemaal van wat de natuur ze biedt. Ze hebben werkelijk alles hier: allerlei heerlijke soorten fruit, groenten, kruiden, bonen, rijst, kruiden, kippen, etc....En ze hebben scholen: een kleuter- en basisschool, en zelfs een middelbare school. De dorpelingen wonen heel erg verspreid in eenvoudige 'huizen'. Het is er sereen en authentiek. Na de lunch gingen de poncho's aan, want we gingen terug met de boot, na een hartelijk afscheid van de Torresfamilie. En boy, zaten we amper op de boot toen de regen met bakken uit de hemel kwam! Tja, ondanks de poncho's werd het mensvolkje toch heel erg nat.

Morgen gaan we het binnenland in naar Turrialba. Ben benieuwd of ze daar ook wifi hebben, zodat ik jullie up-to-date kan houden over onze reis. Maar nu even wat anders Apen: ik hoor zo weinig van jullie! Liggen jullie soms allemaal op apegapen door de warmte in Nederland? Lola C

Cool
C en het mensvolkje vinden het erg gezellig als jullie ook eens wat laten horen.

Pura vida en dikke knuffel van Lola Coole

Chimp!

Angela

Lieve Lola wat een belevenissen allemaal straks wil je niet meer terug naar NL geniet van al het moois en deze bijzondere reis vertel maar aan mensbetty dat ik mijn golf handicap heb gehaald! Ik heb hcp 31,7!!!!!! Genieten hè tot je volgende verhaal waar ik nu alweer naar uitkijk xxx

Lola CC

Lieve Angela, het is hier superleuk en we hebben tot nu toe een coole reis. Lola CC wil inderdaad (voorlopig) niet meer terug naar Nederland, voelt zich hier prima thuis tussen de kocals en lianen. Persoonlijk heeft Lola CC helemaal niets met golf, maar mensBetty is apetrots op je golfhandicap! Dikke knuffel van Lola Coole Chimp