LolaCooleChimp.reismee.nl

Para...para...paradise, para...para...paradise!

Hey Apen!

Coldplay zong erover en wij zitten er middenin, we gaan gewoon van 't ene naar het andere paradijs. Zijn nl. gearriveerd in Hotel Totem in Puerto Viejo aan de Caribische Zee, op de grens met Panama. En het Totem Hotel is al een paradijsje op zich! OK, maar weer even doorgaan waar ik gebleven was: in het regenwoud van Tortuguero, waar wij vanochtend om 05u00 allemaal wakker werden van het enorme lawaai van 'n paar brulapen, die vlak boven onze huisjes lekker bezig waren. Het hele mensvolkje uit bed en de grote mensapen hebben daarna niet meer geslapen.

We vertrokken uit de Evergreen Lodge om 'n uurtje of negen om met boot en bus naar Guapiles te gaan, waar we hebben geluncht en onze huurauto in ontvangst namen. Nou Apen, Lola C

Cool
C was best even onder de indruk: een beest van een 4wd (Toyota Fortuner 3.0D) in de kleur wit. Toch toevallig dat het mensvolkje altijd witte huurauto's krijgt (in Florida en Zuid Afrika ook al)! Om een uurtje of 2 gingen we met onze auto op pad naar Puerto Viejo, waar we om 17u00 aankwamen in het hotel. De menspubers lagen al weer snel in het zwembad, ondanks de regen. De temperatuur van ruim 30 graden lijdt daar totaal niet onder, dus is het hier altijd lekker om te zwemmen. Overigens las Lola C
C in de krant (ja, zij leest de NRC digitaal op haar iPet), dat het in Nederland ook tropisch warm is. Zul je altijd zien, Lola C
C heeft haar hielen nog niet gelicht, of 't wordt eindelijk zomer in Nederland! Maar Apen in Nederland: ik gun het jullie allemaal van harte.

Het hotel heeft een Italiaans restaurant en toevallig had het mensvolkje vanmiddag in de auto het er al over dat ze zin hebben in Italiaans eten. Komt dat even goed uit! Hoeven we niet te zoeken, hoewel in het dorp het vergeven is van allerlei restaurantjes. Maar dat dorp kan wel ff wachten, dat gaan we morgen wel verkennen. En 'last but not least': er zitten hier ook brulapen, die hebben we al gehoord! Ik vind ze maar niks die lawaaierige primaten. Overdreven aandachttrekkers en niet eens mensapen. Wat denken ze wel! Nou Apen, ik verwacht dat ik me wel weer spoedig zal melden. Voor nu: PURA VIDA!

Tortuguero: het regenwoudparadijs

Niet gedacht dat Lola C

Cool
C vanuit het regenwoud haar reisverhaal zou kunnen uitsturen, maar zelfs hier hebben ze op 'n centraal punt een wifi-plek, ongelooflijk toch! Maar ik zal maar eens beginnen bij het begin: ons vertrek op zondagochtend in alle vroegte (06u00) uit San José. We worden opgehaald met 'n grote bus en we zijn niet de enigen. We doorkruisen San José om allerlei mensen met verschillende nationaliteiten op te halen uit hun hotels. Nou, we hebben heel San José wel gezien. Als we dan eindelijk de stad verlaten komen we al snel in prachtige natuur. Oh wat is 't schitterend groen hier in zoveel verschillende tinten. We rijden via het prachtige nevelwoud van het Parque Nacional Braulio Carrillo naar de opstapplaats van de boot die ons in een uurtje naar de Evergreen Lodge in Tortuguero brengt. En dan zit je dus midden in het regenwoud, waar de regen met bakken naar beneden komt als we rond 12u00 aankomen.

Die lodge is geweldig, all-inclusive met prima eten. Tussen de regenwoudvegetatie liggen huisjes op palen, onze kamers. En die zien er erg leuk uit van binnen. De huisjes hebben geen ramen maar horren zodat je constant omringd bent door junglegeluiden. De brulapen hoor je regelmatig, het klinkt als de brul van een mannetjesleeuw. Verder zijn hier kapucijnaapjes (brutaal & speels) en spidermonkeys. En natuurlijk de nodige hagedissen, kikkers, spinnen en allerlei boeiende insecten. Lola C

C vindt het bepaald niet saai hier, lekker klimmen in hele hoge bomen, schitterende palmsoorten en andere exotische planten. Enfin, het is hier dus paradijselijk mooi. De lodge heeft 2 restaurants, 'n bar en (heel belangrijk voor de menspubers, Lola C
Cool
C zal 't 'n worst wezen) 'n zwembad in de vorm van 'n schildpad.

Na aankomst in de lodge zijn we, na de lunch, naar het plaatsje Tortuguero gevaren. Gelukkigwas 't inmiddels opgehouden met regenen. Tortuguero ligt ingeklemd tussen de Rio Tortuguero en de Caribische Zee. Aan dit strand komen momenteel de groene zeeschildpadden 's nachts hun eieren leggen. Voor 'n bezoek aan dit dorp hadden we 1,5 uur de tijd, maar wij waren er wat sneller klaar mee. Laten we 't erop houden dat we dit dorp exotisch vonden! Wat wel opviel is, dat ze zelfs in dat rommelige dorp doen aan gescheiden afvalinzameling! Ecotoerisme avant la lettre! Na dit boeiende bezoek zijn we lekker gaan chillen en zwemmen. Lola C

C natuurlijk niet, die is niet op haar achterhoofd gevallen! Die had belangrijkere dingen te doen en ging met mensKees foto's maken voor haar reisblog. Na het diner lag het mensvolkje al snel in bed, lichten uit om 21u00 (jetlag), want vandaag moesten we weer erg vroeg uit de veren (05u00, gaap...). De hele nacht heeft het gestort van de regen, we zitten tenslotte in het REGENwoud van Tortuguero met 'n gemiddelde van 9.000 mm regen per jaar!

Met onze gids voor 2 dagen, Gabriel (ofwel Gabriel de Gids, geen familie van...), om half zes op de boot gestapt (eindelijk droog, wat 'n mazzel!) voor een tocht door de Tortuguero kanalen om wild te spotten. Voor het mensvolkje 'n déjà-vu: alsof ze weer aan het varen waren op de Kinabatangan in Borneo. Zo mooi! Het verschil zat 'm vnl. in andere vegetatie en het soort wild: andere apensoorten & vogels, miereneters, grote spinnen, verschillende hagedissoorten, kaaimannen enzo. Na het ontbijt in de lodge ging het mensvolkje wederom op pad. Deze keer wandelen met Gabriel de Gids door de tuin (lees jungle), waar we weer andere kleine dieren tegenkwamen. Bijzonder zijn de ieniemienie kikkertjes van ong. een vingernagel groot. We hebben een rode gezien en later vandaag gaan we op zoek naar de 'bluejeans frog', ook zo'n piepklein kikkertje. De mensmannen zijn inmiddels alweer op pad, die doen een zg. 'canopy tour'. D.w.z. tokkelen tussen de hoge bomen in de jungle. Lola C

Cool
C heeft hier nu even geen tijd voor. Heb tenslotte verantwoordelijkheden als reisverhalenvertelster, dus moet er even gewerkt worden. Morgen reizen we verder naar Puerto Viejo en zal ik op enig moment wel weer van me laten horen. Moet nog wel even melden dat de hele dag de zon heeft geschenen en dat is hier pure mazzel. Pura vida!

San José: Gevonden!

Hey Apen,

Tot grote opluchting van Lola C

Cool
C hebben we San José gevonden! Zat toch met samengeknepen billen in dat Delta vliegtuig. Dus toch maar even purser Steve aangeklampt met het verzoek om ff bij de piloten te checken of we wel naar de juiste San José aan het vliegen waren. Voor hetzelfde geld beland je in San José California! De reis was erg lang met die tussenstop in Atlanta, maar verliep soepeltjes zonder vertragingen ofzo. Om 20u30 lokale tijd (om 04u30 Nederlandse tijd) waren we in Hotel le Bergerac. Het hotel is wel cool. Elke kamer heeft z'n eigen tropische tuintje met bananen. Lola C
C eet uit eigen tuin zogezegd.

Na een ietwat korte nacht (jetlag), was het mensvolkje alweer vroeg uit de veren vanochtend. Om een uurtje of zes zaten ze met een bakkie koffie in de tuin, terwijl de zon al uitbundig scheen. Om 09u00 werden ze opgehaald voor een meet & greet met de Costa Ricaanse reisagent voor allerlei nuttige informatie. Vervolgens toog het mensvolkje naar downtown San José voor wat sightseeing. Nou, daar viel verdomd weinig te zien! De stad is lelijk, vies en chaotisch, maar wel erg levendig. Je krijgt echt het gevoel dat je in Latijns Amerika bent! De overdekte markt was wel erg leuk, met een keur aan 'winkels' en allerlei grappige eettentjes.

De middag wordt gebruikt om een beetje te chillen en uit te rusten, want morgen is het weer vroeg dag. Dan beginnen we aan onze rondreis en worden om 06u00 opgehaald om met bus en boot naar Tortuguero te reizen. Daar gaan we o.a. wild spotten in de jungle met een boot door de kanalen. En natuurlijk een kijkje nemen bij de broedplaatsen van de groene zeeschildpad.

Lola C

Cool
C heeft begrepen dat ze daar niet de beschikking heeft over wifi, dus verwacht dat haar volgende verslag vanuit Puerto Viejo zal komen! Dus Apen, tot over 'n paar dagen.Pura vida!

Chimp

Do you know the way to San José?

Hey Apen!

Dionne Warwick vroeg zich jaren geleden al af of iemand de weg weet naar San José. En ik moet jullie eerlijk bekennen: dat baart Lola C

Cool
C zorgen! Die plek is blijkbaar moeilijk te vinden. Gelukkig hebben we tegenwoordig navigatie en hopelijk kunnen de piloten van Delta Airlines het wel vinden. Want Apen, we vertrekken vrijdag 10 augustus naar Costa Rica en vliegen er naar toe via Atlanta, USA.

Op de kaart kunnen jullie de route zien die wij gaan vliegen/rijden/varen en bij de 'links' rechtsonder heb ik alvast een paar plekken gezet waar we gaan logeren. En ik moet zeggen, dat ziet er niet verkeerd uit!

Dit is ongeveer het programma:

• Via Atlanta naarde hoofdstad San José. Daarblijven we 2 nachten (1 hele dag).
  • Naar het schildpadstrand Tortuguero. Hier gaan we varen door het tropische regenwoud om wildlife te spotten. En natuurlijk schildpadden, maar die zijn niet zo wild!
  • Naar het surfersparadijs Puerto Viejo aan de Caribische kust en van daaruit...
  • Gaan we logerenbij de Bribri gemeenschap tussen de watervallen en tropisch regenwoud in het grensgebied van Panama. Daar gaan we met de Bribri chocola maken, mmmmm... en dan weer terug naar...
  • Puerto Viejo.
  • Naar de flanken van de heuvels in Turrialba. Het is de bedoeling dat het mensvolkje hier gaat raften.
  • We gaan op zoek naar de quetzal (een bijzondere mooie felgekleurde vogel) in San Gerardo de Dota in het bergachtige binnenland.
  • Naar het regenwoud en stranden in Corcovado.
  • Dolfijnen spotten in het Ballena Marine Park in Tortuga.
  • Terug naar San José en via Atlanta naar Amsterdam vliegen.

Zelf verheug ik me erg op Puerto Viejo, het hippe surfersdorp aan de Caribische kust. Al die coole surfdudes, dat wordt vast genieten. Ik durf te wedden dat de menspubers ook op zo'n plank gaan staan, vinden ze vet cool. En het is dat Lola C

Cool
C niet van water houdt, maar stiekem lijkt het me erg cool om door de golfen te vliegen op een plank. Misschien toch maar mijn waterweerzin overwinnen, moet tenslotte mijn imago van coole chimp eer aan doen.

Heb ook al eventjes gekeken of ze in Costa Rica een beetje wifi hebben en dat ziet er veelbelovend uit. Dus kan ik jullie ter plekke van mijn avonturen op de hoogte houden. Dus tot gauw vanuit Costa Rica!

LOL met LIL

(Laughing Out Loud met Lola In Liverpool)

Hey Apen!

We zijn weer thuis van een lang weekendje Lancashire, Engeland. Het mensvolkje heeft enorm genoten van 'The Open' (da's een golftoernooi voor golfhotemetoten). En ik? Ik heb het gebeuren volledig langs mee heen laten gaan. Want jullie weten: van golf hou ik helemaal niet! Ik ken die golfspelers niet (alleen Tiger vanwege zijn buitenechtelijke golfspelletjes), snap geen (golf)bal van het spel en vind het oersaai dat steeds dezelfde mensen tegen hun eigen bal slaan. Kijk liever naar een potje voetbal of zo. Hoe heb ik ooit terecht kunnen komen bij dit mensvolkje! Enfin, het mensvolkje kwam, nadat ze al kennis hadden gemaakt met vader en moeder Luiten, ook nog even Joost Luiten himself tegen op de luchthaven van Liverpool. Die ging met dezelfde vlucht terug naar Amsterdam. Ken die hele gast niet, maar hij mocht ook meedoen met die golfpartij in Engeland. Was wel een vriendelijke gast en het mensvolkje heeft een tijdje met hem gesproken. Vonden ze leuk. En de jonge mensmannen zijn met die Joost op de foto gegaan. Lekker belangrijk! Poeh...

Om Lola C

Cool
C ook nog een plezier te doen, ging het mensvolkje gisteren een half dagje Liverpool doen. Jawel, de stad van de Beatles. Niet dat ik weet wie dat zijn, maar overal zie je verwijzingen naar deze mensapen. Liverpool is best een leuke stad, zeker bij de docks. En Lola C
C vond de stadstour met de 'yellow duck marine' vet cool! Schrok wel even toen we het water in reden, maar dat bleek de bedoeling te zijn. Gelukkig had mensoma me goed vast, want ik vond 't natuurlijk geen pretje dat water. Heb nog even een paar foto's van me laten maken door het mensvolkje, zodat jullieook van mijn bezoek aan Liverpool kunnen genieten.

Chimp

Geen nieuws, goed nieuws...?

Hey Apen,

Jullie zullen wellicht denken: 'wat is het stil op Lola C

Cool
C's reisblog, gaat ze nou helemaal niet meerop reis of zo?'Maar niets is minder waar, wantik ga met het mensvolkje in augustus helemaal naar Midden-Amerika.We gaan een rondreis maken in Costa Rica!Als je op de kaart kijkt kun je zien waar we allemaal zoal naar toe gaan en datdoen we dan gewoon met eigen huurauto. De trip is al helemaal uitgestippeld door Riksja Travel en dat wekt bij mij wel het nodige vertrouwen. Want die luitjes hebben het mensvolkje inmiddels al erg leuke reizen laten doendoor Thailand, Maleisië & Borneo en Zuid-Afrika. Veel aktie, natuuren avontuur en daar houdt deze coole chimp wel van. En weten jullie wat nou zo lekker is: ze hebben daar veel regenwoud, net zoals in Afrika waar ik vandaan kom! OK, regen vind ik niks, maar dat woud met al die prachtige flora en fauna, daar verheug ik me wel op. Ik heb me laten vertellen door het mensvolkje dat we ook nog bij een of andere stam gaan slapen, de bri-bri of zo. Nou, dat zal wel weer een smerig zootje wezen, maar begreep wel dat ze chocola maken en daar lust ik wel pap van...

Enfin, zodra ik hierover wat interessantstezeggen heb, meld ik me welweer.

Chimp

PS:We gaan over 2 weken nog wel eventjes naar het Verenigd Koninkrijk. Totaal niet van belang voor Lola C

C: het mensvolkje gaat nl. naar The Open en misschien weten jullie dat dit golfen is. Brrrrrr, ik gruwel alweer bij de gedachte. Zitten ze ook nog in een hotel aan de zee, waar ik natuurlijk met geen stok in te krijgen ben. Als ik Tiger Woods niet zou gaan zien, zou ik niet eens meegaan. Maar eventjes al die golfgrootheden bekijken, is nog wel de moeite waard...

Woest(f)ijn

Lola C

Cool
C had niet gedacht dat ze nog iets te melden zou hebben vanuit El Gouna, maar had toch nog een onverwacht meevallertje gisteren wat nog vermeldingswaard is. Want het mensvolkje besloot alsnog om eens wat anders te gaan doen dan golfen, zwemmen of snorkelen. Een dagje Egyptische woestijncultuur opsnuiven. En dan heb ik 't niet over een saai tochtje naar een of ander klooster of 'n paar oude Romeinse stenen, maar een dag vol coole actie. Niet te versmaden natuurlijk voor deze coole chimp!

Werden met 'n grote 4x4 opgehaald en naar de eerste stop in de woestijn gebracht, waar een batterij quads klaarstond. In 'n soort van Al Quaida vermomming (met Arabische hoofddoeken), stapte het mensvolkje op die grappige apparaten om eens lekker door de woestijn te scheuren. En dat was bepaald niet saai! De jonge mensmannen zaten achterop te joelen van plezier, vette actie dus!

Vervolgens met de 4x4 verder de woestijn in scheuren (ook niet saai), een heuvel opklimmen en aan de andere kant er hard van af rennen. Door naar 'n bedoeinendorp voor lunch en andere leuke activiteiten als op 'n dromedaris rijden en (vet cool) met sandbuggies knallen door de woestijn. Met 'n bbq, waterpijp en entertainment tot slot, erg leuk allemaal. De tocht door de woestijn in het pikkedonker was ook nog een belevenis op zich. Al met al een topdag voor 't mensvolkje en voor Lola C

C.

Dikke knuffel van Lola Coole Chimp!

Kort

Hey Apen! LCC zal kort zijn. Weer: zon schijnt altijd, tis lekker warm en het waait soms veel. Hotel: super-de-luxe. Eten: te lekker, te veel. Golfbaan: wat moet ik daar nu van zeggen, behalve dat 't cool is om met 't bootje er naar toe te gaan & de driving range bestaat uit eilandjes in de lagune. Entertainment: genoeg. De mensmannen zijn nu 'n half dagje aan 't snorkelen in de Rode Zee. En vragen jullie je misschien af wat ik daar allemaal van vind: SAAI!!! Mijn vakantie is 't niet, maar het mensvolkje vindt 't heerlijk hier... Dikke knuffel van Lola Coole Chimp